SEO rapportering och effektiva rapporter när du gör en SEO analys

Effektiva rapporter

Vill du veta hur hur din sajt fungerar i sökmotorer och hur din online marknadsföring presterar?

Det är nödvändigt att mäta din webbplats med relevanta nyckeltal och KPI:er för att kunna göra korrekta analyser. Det räcker inte med insikter och att röra sig i blixtens hastighet. SEO-experter behöver mäta och framförallt kommunicera påverkan. SEO rapportering är nödvändigt för att maximera din webbplats potential och klättra i sökmotorresultaten.

Rapporter för sökmotoroptimering

SEO rapportering erbjuder en detaljerad insikt i hur din webbplats presterar i sökmotorrankningar. Traditionellt har sökmotoroptimerare fokuserat sig på sökresultatet och rankingdata. Men det finns en uppsjö av relevanta nyckeltal som går att ta fram för en webbplats för att se hur den fungerar. Inom varje nisch eller affärsområde bör du benchmarka mot de bästa på ett sökord för att identifiera hur du ska plocka positioner och få ökad synlighet. Jämför dig alltid med de starkaste varumärkena och de som växer fortast.

Genom SEO-analyser får du en tydligare verksamhetsstyrning på din sökmotoroptimering och ett beslutsstöd hur du ska bygga din information och content marketing.

Google Analytics visar inte hela bilden

Upp emot 97% av alla webbshoppar i Sverige förlitar sig på Google Analytics som ger begränsad data hur sajten fungerar även om det går att få ut viss data i realtid. Det finns rätt många problem att bara förlita sig på Google Analytics eftersom huvudparten av datan är historisk och många webbansvariga missar dessutom att ta bort spökspam och robotar vilket kan innebära att statistiken blir grovt missvisande.

Problemet att göra egna sökningar på Google för att se hur man rankar

Jag har träffat en hel del VD:ar och koncernchefer som tror marknadsföringen presterar bättre än det gör i verkligheten eftersom de själva gjort sökningar på företagsnamnet och viktiga produkter. Att förlita sig på egna sökningar på Google är extremt missvisande och felaktigt. Sökresultatet som du ser kan variera baserat på vad du själv sökt på tidigare (cachat resultat), din ort och vilken typ av device som du använder. Dessutom utgår dina sökningar vad du själv tror är viktigt vilket inte behöver vara samma som dina kunder värdesätter.

SEO rapporter och SEO analys

SEO rapportering är processen att samla in, analysera och presentera data relaterad till en webbplats sökmotorprestanda. Det handlar inte bara om siffror; det handlar om att dra handlingskraftiga insikter från dessa siffror genom att ta ut skräddarsydda SEO rapporter. Att regelbundet analysera SEO rapporter innebär att du får bättre kontroll på hur din webbplats fungerar innan det är försent och du kan dagligen ta action och följa upp hur du rankar på olika typer av sökningar.

Det är möjligt att få ut veckovis/månadsvisa KPI-rapporter kring hur utvecklingen går för en webbplats. Google anpassar alltmer efter sökresultaten på plats, enhet och användare.

Många av sökningarna sker på long-tailen dvs att man använder sökord i kombination med andra sökord exempelvis köpintention eller plats. Long-tailen innebär mindre konkurrens och det är där merparten av sökningarna sker. Du kan också göra SEO-analyser på specifika sidor.

Exempel på innehåll i en SEO analys

Vi använder oss av data från Google och Microsoft (Bing) men även av specialprogram eftersom Google har non-provided och döljer viss information. När man gör en seo analys av en webbplats måste man ha ett holistiskt synsätt och långsiktighet.

  • Site audits och tekniska problem på sajten
  • Hur sajten crawlas i Google och Bing
  • Hastigheten på sajten
  • Sökordcentriska visningar med ranking av sökord
  • Organisk ranking och universell ranking
  • Ranking hos konkurrenter och detaljerad konkurrentanalys vad de syns på och hur de annonserar
  • Sidanalys och få fram de sidor som behöver stärkas
  • Olika fel och varnignar på sidor
  • Domänanalys
  • Digital PR med länkanalys och länkbyggnad
  • Statistik kring varumärket/icke varumärket
  • Organisk besök och aktivitet
  • Ord som man har People Also Ask går att ställa in i Google Tag Manager. Läs mer
  • Hur länge besökarna är inne på sajten (en funktion av innehåll,laddningstid, intresse, formatering mm)

Att öka försäljningen genom SEO

Men för de flesta bolag är det viktigt att marknadsföringen leder till ökad försäljning och därför finns det även möjlighet att mäta.

  • Organiska målkonverteringar
  • Månads ROI för SEO och PPC
  • Kundresor genom att identifiera olika sökintentioner

Olika vanliga verktyg för SEO rapportering

Bland vanliga verktyg för SEO rapportering finns:

Skräddarsydda SEO rapporter

Vi skräddarsyr rapporter till våra kunder vilket innebär att vi kan skicka olika rapporter beroende på yrkesroll exempelvis varje månad eller varje dag. Det innebär att de som jobbar med sajten kan få en rapport på innehåll, sökord och textvolym. Managers kan få en rapport kring sajtens KPI:er och säljresultat. Den som är sökmotoransvarig får veta hur olika backlinks är till olika undersidor och hur pass starka de är.

En viktig del är att sortera upp sökorden på olika kategorier – det innebär att du kan se hur pass starkt varumärket är och vilka delar av din webbplats som driver trafik. För större organisationer innebär det att det går att bryta ner innehållet inom olika kategorier.

Med den typen av rapporter så kommer du se vad som behöver prioriteras för högre synlighet men framförallt att utvecklingen går i rätt riktning.

Mer information

För mer detaljerad artikel om olika nyckeltal och KPI:er.
Läs mer om digitala KPI:er

Enterprise SEO reporting med Looker Studio

 

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.