Google Analytics – Guider, installation och avancerade tips!

Google Analytics

Vad är Google Analytics?

Google Analytics (GA) är en gratistjänst från Google som ger dig detaljerad information och statistik om en webbplats prestanda och visar olika nyckeltal. Det har blivit en branschstandard som enligt Raven Tools undersökning från 2015 har 83% av alla sidor som de analyserade Google Analytics installerat.

Google Analytics hjälper dig att fatta bättre beslut om din marknadsföring
Programmet är användbart både för dig som har ett litet företag och en stor organisation och ger dig möjlighet att följa dina marknadsaktiviteter. Med verktyget är det möjligt för dig att spåra, övervaka och förbättra din webbplats. Annan information du kan se är trafikkällor och varifrån besökarna kommer som om de kommer från Google organisk sökningar, betald media, bloggar eller social media eller få mer omvandlingar.

Våra favoritlänkar om Google Analytics

Här har vi samlat några av våra favoritlänkar om GA.
Grunderna och att komma igång


De bästa rapporterna och spårning

Det är framförallt 2 olika byggstenar som används:

  • Dimensions: beskriver data.
  • Metrics: De är enskilda delar av en dimension som mäts av en summa eller ett förhållande.

Du kan också använda anpassade rapporter och få fram försäljningsstatistik och vad du kan tänkas vilja visa. Missa inte att du kan importera in en mängd olika rapporter från Import Galleriet.

Kalkylerade mätvärden (calculated metrics)

Att få mätvärden som inte finns i standardläget.  Beräknade mätvärden är användardefinierade värden som är beräknade från befintliga mätvärden. Om du vill veta andelen människor som inte studsa – Icke studsar – då måste du skapa mätvärdet själv. Du kan använda dem i dina anpassaderapporter som  är mycket användbara.

Exempel på mätvärden där det går att använda calculated metrics är försäljningsvärden, kundens livsvärde, intäkt per användare, transaktioner per användare, konverteringsgrader mm

Begrepp och verktyg – Google Analytics Premium & Tag manager

Google Analytics Premium är ett kraftfull verktyg för större organisationer som har en stor budget (kostar 150 000 USD/år) och det är betalversionen av GA som också klarar av större volymer.

Många vill också lära sig mer om Google Tag Manager som har fördelen om du använder många skript så kan du lägga in dessa på ett ställe. Till Google Analytics finns det en native tagg som Google har stöd i Google Tag Manager.


Integrera Google Analytics med Google Search Console (GSC)

Skaffa en bättre webbplats genom att kombinera Google Analytics med sökmotoroptimering.Google Analytics är nödvändigt för webbplatsansvariga för att lyckas på nätet och att förstå besökarna till din webbplats. Analytics ger dig basinformation om SEO, sökord och landningssidor men du behöver också använda andra verktyg för att kunna se helheten i synnerhet om du har spökspam så kan du missa hur din sajt fungerar. Missa inte att koppla samman analytics med andra produkter från Google som Google Search Console (GSC) och med Google Adwords. Google Search consol visar dig dina största sökord, bästa landningssidor, 404-sidor, mobilanvändning, CTR-nivåer, varifrån du får länkar och mängder av annan godis.

Andra delar som är viktiga för sökmotoroptimering och hur sajten rankas i Google är att undersöka är ifall det finns några sidor som är långsamma, ifall det finns sidor som har problem med bouncerate eller ifall man försvinner på sajten från någon specifik utgångssida. Det är inte ovanligt att sajten fungerar dåligt för ett visst device eller browsertyp. För mina egna webbplatser använder jag Excelark med mina viktigaste nyckeltalen så jag kan följa utvecklingen på månadsbasis.

Med verktyg som Google Analytics och i webb ranking verktyg får du veta exakta positioner på sökord och hur landningssidor presterar. Utan att följa webbsajten med olika verktyg riskerar du bli som en ”blind höna” – idag är det nödvändigt att analysera och följa upp statistik både kring användare och sökmotorer annars har du konkurrenter som kan ta din trafik.


Du behöver komplettera GA med andra verktyg

Tyvärr är det många webbansvariga som missar problemet att webbplatsen inte rankar på viktiga sökord. För stora webbplatser har man ofta stora sökningar på varumärket och de jobbar sällan effektivt med att analysera hur webbplatsen får sina besökare. 

Under 2015 har vi sett spökspam i Google Analytics vilket innebär att många webbansvariga rapporterar grovt felaktig statistik och överskattar hur webbplatsen fungerar. Vi tror detta är speciellt vanligt bland större varumärken där man har en stor andel av sökningarna på varumärket och de inte lägger mycket energi på SEO:n.


Utbildning i Google Analytics

Vill du lära dig mer om analytics?

På Youtube hittar du massor av information om digital analys. Om du vill ägna dig åt självstudier finns det riktigt bra online utbildningar på den här Youtube-kanalen. Missa inte heller Superweek Analytics Summit channel eller Google Analytics channel som är bra.

Avinash Kaushik är en guru inom webbanalys och skrivit en hel del böcker och driver bloggen Occams Razor som har ett populärt nyhetsbrev.

Google själva har bra dokumentation kring Google Analytics. Google Sverige genomför också regelbundna utbildningar för certifieringar som Google Fundamentals, Google Search, Video och Display annonsering.

Vi har jobbat med Google Analytics i flera år och  även andra webbanalysverktyg som Omniture, Piwik och Webtrends. När vi går träffas för att gå igenom en webbplats är därför Google Analytics en ovärderlig källa att analysera hur webbplatsen fungerar. Kontakta oss gärna om du har några frågor eller vill veta mer hur ni kan använda GA i er organisation.

Growth Hacking

Avancerad funktionalitet i Google Analytics och de bästa Growth hacking tipsen för GA!

Google Analytics kostnad

Google Analytics 4 (GA4) är den senaste versionen av Google Analytics, och det är en helt ny typ av produkt jämfört med de tidigare Universal Analytics-versionerna. När det gäller kostnader:

Gratisversion: Precis som med tidigare versioner av Google Analytics, erbjuder Google en gratisversion av GA4 för mindre webbplatser och företag. Denna version har vissa begränsningar när det gäller datamängd och funktioner, men den är tillräcklig för många små och medelstora företag.

Google Analytics 360: För större företag och organisationer som behöver mer avancerade funktioner, högre datagränser och ytterligare support, erbjuder Google en betald version kallad Google Analytics 360. Denna version har en årlig kostnad, och priset varierar beroende på företagets specifika behov och användning.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.

1 reaktion på ”Google Analytics – Guider, installation och avancerade tips!”

  1. Pingback: Vad är SEO - grunderna och de vanligaste frågorna | expandtalk.se

Kommentarer är stängda.