Landningssida: skapa bättre landningssidor på 5 minuter!

Landing pages

Metoder för dig som vill skriva bättre och öka effektiviteten på landningssidorna

Hur du skriver effektiva landningssidor. En landningssida eller målsida är en webbsida som användarna kommer till efter att ha klickat på en organisk länk eller en länk i Google Ads. Ofta är de designade för att konvertera besökare till kunder eller leads genom att få besökaren att fylla i ett formulär, köpa en produkt, eller prenumerera på ett nyhetsbrev.

Konverteringarna är ofta målet för marknadsföringskampanjer, som till exempel betalda annonser, och är skräddarsydda för att motsvara det specifika erbjudande eller budskap som marknadsförs.  Om du skickar betald trafik till samma landningssidor eller oviktiga målsidor blir alternativkostnaden högre än om du har skräddarsydda landningssidor.

Att skapa och kommunicera övertygande och informativa landningssidor kring viktiga sökord förbättrar konverteringsgraden betydligt vilket i sin tur ger mer kunder. De bästa landningssidorna är riktade till sökorden som man söker på och ger användaren exakt det som utlovas i Google Ads annonsen.

Tips – optimera lönsamma landningssidor

Optimering av landningssidor är en viktig del inom sökmotoroptimering och om du vill ranka högt på specifika ord men det innebär även lägre annonseringskostnader på Google Ads. Om du marknadsför dig på Google innebär en väloptimerad landningssida betydligt minskade och lägre kostnader för dig som annonsör på Google Ads.

Genom att använda resultatet från PPC kan man SEO optimera målsidor. Hemligheten är att man bygger landningssidor för de ord som man vill nå ut med. Det innebär att kostnaden blir lägre än vad du annars hade varit tvungen att betala då relevansen och även kvalitetsresultatet blir bättre och minskade kostnader. Eftersom vi jobbar med innehåll och landningssidor för det organiska söket blir det naturligt att landningssidorna får ett annat fokus än om man anlitar en renodlad Google Ads specialist.

Hur skriver jag bättre landningssidor?

Utöver att du gör sidorna baserat på sökordsdata så är designen av stor betydelse och hur du designar de olika semantiska blocken och att bilderna och säljande finns med i bilderna.

  • Tydligt syfte: Varje landningssida bör ha ett klart och fokuserat syfte. Fråga dig själv: Vad vill jag att besökaren ska göra när de kommer till den här sidan?
  • Jobba med rubrikerna och hur du skriver bättre och mer slagkraftiga rubriker. Din rubrik är det första besökaren ser, så den måste snabbt förmedla värdet av ditt erbjudande. Tänk även på designen av rubrikerna så att de är stora och slagkraftiga.
  • Kvalitativt innehåll: Använd enkel och direkt text som klart förklarar fördelarna med ditt erbjudande. Undvik onödigt fluff.
  • Bra design och fånga besökarnas uppmärksamhet spelar mindre roll om de försvinner utan att agera på din webbplats. Om du vill öka försäljningen behöver du få fram leads genom CTA (Call to actions) dvs få besökarna att vilja kontakta dig och omfattar färger, storlek, ramstorlek, copy och det gäller att skapa en design som är tydlig.
  • Above the fold dvs lägg information på översta delen av webbplatsen så att man slipper att scrolla nedåt
  • Använd visuella element: Bilder, videor och grafik kan göra din sida mer engagerande och hjälpa till att förklara ditt erbjudande snabbare och mer effektivt. Använd färger på ett effektivt sätt så att det finns färger som poppar för det som du verkligen vill att besökarna ska klicka på som inte smälter in med den övriga designen.
  • Tydlig Call-to-Action (CTA): Din CTA (uppmaning till handling) bör vara framträdande och klart förmedla vad besökaren ska göra härnäst.
  • Använd punktlistor
  • Ta bort störande element. Undvik att ha för många länkar eller erbjudanden som kan distrahera besökaren från det primära syftet med sidan.
  • Optimerad för mobilen: Många besökare kommer att se din sida på en mobil enhet, så den måste vara mobilvänlig.
  • Ta bort onödiga fält i kontaktformulär – förenkla webbplatsen så långt det går
  • Använd infografik om det är möjligt – det får besökarna att stanna kvar på sidan
  • Bygg förtroende: Använd kundrecensioner, testimonials eller kvalitetsmärken för att bygga förtroende hos besökaren.
  • Använd heatmaps så du ser vad användarna klickar på

Sidans relevans är viktig både för SEO och om du driver trafik till sidan genom Google Ads. En del ser betald trafik vara helt skild från sökmotoroptimering, utan att inse att en SEO-specialist kan hjälpa dig att förstärka en PPC kampanj. Genom att använda Google Ads Keyword Planner så kan man få fram sökvolymer på specifika ord och ifall en sida rankar bra på ett sökord är det rimligt att anta att kvalitetsresultatet i Google Ads är högt.

Retargeting – skapar fler möjligheter och stärker varumärket

Effektiva landningssidor innebär även att det blir möjligt med effektivare retargeting

Efter det att du får trafik till landningssidorna går det att ställa in retargeting listor beroende på vilken del användarna besöker. Det innebär att du kan nå dina besökare om de har ett visst intresse av dina tjänster. Självklart sätter man det med frekvenstak (antal visningar per månad) så att besökarna inte blir irriterade på marknadsföringen. Läs mer om remarketing.

Vad är metabeskrivningar och varför de är viktiga?

Metabeskrivningar är HTML-element som dyker upp i Googles sökresultat och beskriver innehållet på sidan. Den beskriver tillsammans med titeln din webbplats för sökmotorna och hjälper upp webbplatsens optimering för sökmotorer. Sökmotorer hittar resultaten genom att matcha metabeskrivningar med sökandet. När en matchning hittas visas det i sökresultaten. Om du inte anger meta beskrivningar, kommer sökmotorer plocka fram de uppgifter som den anser är mest relevanta för sökningen. Att veta hur man använder en meta beskrivning kan hjälpa dig att strategiskt placera information i sökresultat – vilket innebär att fler klickar på dina sidor om de skrivs rätt.

Tips så här skriver du sjukt bra rubriker

Publicister och bloggare använder en mängd olika tekniker för att öka sidvisningar, till exempel dela upp innehåll på flera sidor, återanvända andras innehåll, använda sensationella titlar eller publicera innehåll liknande skvallerpressen.

Rubrikerna är viktiga och i genomsnitt läser fem gånger så många rubriken som brödtexten. Genom att skriva något oväntat som besökarna blir nyfikna och fångar deras uppmärksamhet ökar klickfrekvensen.

En populär och effektiv formeln för att skriva rubriker är:

Trigger ord + Adjektiv + Nyckelord + vad man lovar

Använd intressanta adjektiv i rubriker

  • Roliga
  • Bästa
  • Nödvändiga
  • Otroliga

Bra begrepp och modifierare att använda i rubriker

Det finns mängder av olika begrepp som är effektiva och gör läsaren nyfiken. Du kan locka läsaren med något eller beskriva ett problem som de har eller ställa en specifik fråga.

  • Gratis
  • Fakta om
  • Vad jag lärt mig om…
  • De bästa hemligheterna om…
  • Tricks för att…
  • Tips om…
  • Lokala orter

Använd du som tilltal

Du är ett kraftfullt ord och vänder sig direkt till läsaren och visar att du skriver för just dem. Undvik ordet man.

Använd frågeord

Använd vad, varför, hur eller när detta är ord som man ofta använder vid sökningar på Google.

Använd tal och berätta lova vad läsaren kommer lära sig

  • 10 fakta om…
  • 60 minuter som du kommer lära dig allt om…

Verktyg för att skapa landingssidor och testa

  • Unbounce
  • LeadPages
  • Instapage
  • IonInteractive
  • Optimizely

Tips på artiklar

30+ Ultimate Headlines for Tweets, Post, Articles and Email

Design profitable landing page

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.