Google Ads (Adwords)

Google Ads

Google Ads  (tidigare namnet var Google Adwords) och tips, verktyg och guider för sökannonsering. Google Ads är ett sätt att annonsera på nätet och som direkt skaffar dig nya besökare. Det finns olika annonseringsnätverk på Google Adwords och Google kommer hela tiden med produktnyheter  och nya funktioner vilket innebär att de som använder systemet hela tiden måste optimera sina annonser.

Olika typer av nätverk hos Google
Exempel på Google annonser är söknätverket och display nätverket men det finns även nya annonssätt som remarketing, produktlistor och Google släpper produktnyheter som först är i beta-versioner kring annonser för vissa nischer exempelvis inom bilbranschen och resor.

Att optimera Google Ads
För att kunna optimera ett Adwords konto behöver man veta målsättningar med kontot som hur högt täckningsbidrag som man är villig att betala för en produkt. Andra delar som man ser över är kvalitetsresultat så besökarna kommer till bra webbsidor. Har du ett högt kvalitetsresultat innebär det att du får rabatt för dina annonser och de blir billigare för dig att nå ut till din målgrupp och ett lågt kvalitetsresultat innebär att du kan tvingas betala mer för annonseringen än dina konkurrenter.