Vad är YMYL och varför är det viktigt för sökmotoroptimering?

Pengar

Vad är YMYL?

YMYL är en förkortning som står för Your Money or Your Life. Det en beskrivning av en särskild typ av innehåll. Som namnet antyder hänvisar det till innehåll som kan påverka ett stort beslut som rör en persons pengar eller deras liv.

Vilka typer av webbplatser och innehåll faller under YMYL-kategorin?
Det handlar speciellt om sajter inom hälso och finansbranschen. Google ser kvalitén på webbplatser som viktigare än andra typer av innehåll och hålls därför till en högre kvalitetsstandard.och att användarna ska kunna lita på informationen på dessa sidor eftersom det handlar om pengar och liv. Innehåll från hälso-och sjukvårdsbranschen bör skrivas av personer med professionell medicinsk expertis vilket Google säger i kvalitetsriktlinjerna.

Enligt avsnitt 2.3 i riktlinjerna för kvalitetsgranskare kan YMYL-ämnen orsaka skada för följande grupper:

  • Personen som tittar på innehållet
  • Andra som påverkas av personen som tittade på innehållet
  • Grupper av människor som påverkas av handlingarna hos dem som tittade på innehållet

Hur kan webbplatsägare säkerställa att deras YMYL-innehåll uppfyller Googles riktlinjer och rankas högt i sökresultaten?

Google betonar vikten av sidkvalitet när det gäller YMYL-ämnen exempelvis:

  • Tydliga YMYL-ämnen: evakueringsvägar för en tsunami, nyheter om pågående våld, information om att köpa receptbelagda läkemedel
  • Möjliga YMYL-ämnen: väderprognos, nyheter om en bilolycka
  • Osannolika ämnen: vinnare av musikpriser, nyheter om en lokal högskolebasketmatch, en musikvideo

Google säger att kvalitetsgranskare behöver använda sitt omdöme för att avgöra om en sida kvalificerar sig som YMYL-innehåll.

Ett liknande begrepp är EAT.

 

 

 

 

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.