Vad är Google snippet och Position Zero?

snippet

Söket och hur det visas i Googles sökresultat har förändrats under de senaste åren från att visa webbsidor till semantiskt sök och att webben visar olika typer av data.

Vad är position zero

Det går att komma högst upp i Googles sökresultat med  position zero över det organiska söket genom att använda olika typer av snippets. En nollklickssökning innebär att användare får svar på sökmotorns resultatssida utan att klicka på länkar – genom att läsa utdrag, bläddra i rubriker eller klicka på kartor och lokala listningar. Data från Semrush 2022 visar att cirka hälften av Googles sökningar var noll klick och detta har haft en uppåtgående trend över tid. Nu med generativ AI kommer Google prioritera fler nollklickssökningar.

Resultatsidan förändras med SGE

Googles resultatssida med AI kallar Google för Search Generative Experience (SGE). SGE kombinerar data från flera organiska sökresultat och använder Googles LLM för att omvandla det till ett AI-svar på en användares sökningar – allt utan att behöva klicka på några länkar på resultatssidan. Det innebär att Google i högre grad kommer försöka behålla trafiken på sin webbplats. Det är en förlängning av funktionen Featured Snippets och att SGE lutar sig kraftigt på algoritmen för Featured Snippets för att skriva sin text. Googles resultatssida med AI kommer använda mer yta till Googles sökfunktioner och mindre yta för det organiska och betalda sökresultat.
Det är troligt att de inte vill minska sina annonsintäkter vilket innebär att det organiska sökningarna kommer ha mindre skärmyta än tidigare.

Semantiskt sök

Idag pratar vi alltmer om det semantiska söket där content marketing och SEO behöver samordnas för att visa ett varierat sökresultat som speglar kundernas förändrade kundresor och var de är i köpprocessen.
Det är olika typer av information som visas högst upp i Googles sökresultat och som visar svaret på frågorna utan att man behöver klicka på en länk till en webbplats. En uppenbar nackdel för sajtägare är att läsaren ofta stannar inom Googles eko system – men snippets kan också vara ett sätt att stärka varumärket även om man inte får någon trafik.

På en större webbplats är det inte ovanligt att man har snippets för olika typer av sökningar.

Olika typer av snippets

Det finns olika typer av snippets (sv. snuttar) som Google har bekräftat att de experimenterar med i sökresultatet exempelvis:

  • Featured snippets (visas ofta till höger exempelvis företagsinformation)
  • Knowledge panel
  • Local pack (kartor)
  • FAQ (vanliga frågor och svar)
  • Top stories
  • PAA=People Also Ask (Frågor med svar som expanderas)
  • How to: Hur man gör olika saker
  • Sitelinks (sajt kartor)
  • Listor
  • Video
  • Featured video
  • Image och image pack (bilder och bildlistor)
  • Reviews (recensioner)

Eftersom det ofta är guider som visas är det bra att svara på olika typer av frågor som Hur? Vad är? Hur fungerar? Varför?
Snippets dyker upp i olika format som numrerade listor, punklistor, tabeller och paragrafer.

Google Featured snippet har flera positiva egenskaper

Snippets visas i det tradtionella sökresultatet och tar plats från det traditionella sökresultatet och visar viktig information. Eftersom de tar en hög position över säkresultatet kalla dessa också för ”Position 0”.
Dessutom ofta är det som läses upp av digitala assistenter som Dialogflow och Siri är det viktigt att få upp dem i sökresultatet.

Här är en Twitter tråd från Brodie Clark om olika egenskaper som du kanske missat kring Google Featured Snippet.

Vad krävs för att få en snippet?

Många av dessa kräver schema kod för att användas. Google och Bing utnyttjar strukturerade data och schema i sina sökresultat. Det blir allt vanligare med  utökade rika (eng. rich results) sökresultat i sökresultaten vilket kan vara den avgörande faktorn för att någon ska besöka din webbplats.

Det går också att använda vanliga frågor i GoogleBusiness och använda den plattformen fullt ut. Google har experimenterat med en form av featured snippets som visar expanderbara snuttar som hjälper de som söker att komma djupare in i aspekterna av en viss specifik fråga.

Fördjupande information

Ladda ner Google docs dokument med Featured snippets.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.