Lär dig grunderna i Looker Studio (fd Google Data Studio)

Caucasian advisor financial business analytics woman with data dashboard graphs

Vad är Looker Studio?

Looker Studio hette tidigare Google Data Studio  är ett BI-verktyg (Business Intelligence) och  visualiseringsverktyg som används när man vill presentera data på ett greppbart sätt. I Looker kan du skapa olika interaktiva dashboards, som hjälper dig att presentera dina GA4 rapporter och vad KPI:er betyder. Du kan anpassa dina dashboards efter ditt företags grafiska profil och du kan bjuda in andra att ta del av ditt dashboard. GDS hjälper dig att spara både tid och pengar.

Looker Studio tillåter användare att ansluta till en mängd olika datakällor, inklusive populära Google-produkter som Analytics, Ads, Sheets, samt externa databaser och plattformar. Detta ger en flexibel grund för att samla och analysera data från olika delar av din verksamhet, vilket är avgörande för att få en helhetsbild och göra datadrivna beslut.

Hur startar du upp Looker Studio?

Looker Studio är enkelt att starta upp och kräver ingen kodning eller andra mer komplicerade metoder. Det du behöver göra är att:

  1. Börja med att logga in  med ditt Google-konto (Tänk på att om du vill hämta data från till exempel ditt Google Analytics konto, så ska du använda dig av samma e-mail som du har där)
  2. Därefter skapar du en ny tom dashboard (alternativt kopiera en dashboard som du gillar som någon har skapat)
  3. Det är nu du ska importera från den datakälla du vill använda dig av. Google har flera genvägar till sina interna program såsom Google ads och kalkylark, men du kan även ladda upp egna filer eller använda dig av externa program såsom Adobe Analytics.
  4. Sedan börjar du skapa. Du kan välja att visualisera i exempelvis tabeller, cirkel diagram eller geografiska diagram. Allt beroende på vilka KPI:er du vill visa.
  5. Lägg sedan in de KPI:er som är intressanta för just er. Det kan handla om klicks, generell tid på sidan eller nya användare.
    Vill du så kan du nu addera olika filter och segment för ditt diagram.
  6. Du kan sedan anpassa dina tabeller genom att välja titlar, färger och typsnitt. Du kan även välja färdiga teman för att förenkla det.
  7. Dela din rapport. Det är nu dags att visa ditt dashboard och presentera din data. Detta kan du göra genom att bjuda in andra till ditt dashboard, länka till ditt dashboard, ladda ner din rapport eller skicka rapporten till stakeholders. Tänk på att om du laddar ner den så är inte datum intervallen dynamisk.

Är Looker Studio gratis?

Looker Studio är helt gratis att använda sig av och kommer enligt alla prognoser fortsätta vara det. Detta är en väldigt stor fördel med programmet, särskilt med tanke på sina många och varierande sätt att presentera data på.

Vad är skillnaden mellan Looker Studio och Looker (betal version)?

Looker är en avancerad BI lösning som köptes av Google 2019, som connectar databaser och använder LookML (data modelling layer) och kan implementeras i olika cloud lösningar. Det finns olika lösningar i olika prisklasser.  Det är möjligt att bygga skräddarsydda analytics plattformar baserade på Looker och integrera med tredje parts data och workflow som Slack och Zapier. Versionen är utformad för att stödja medium- och storskaliga företagsmiljöer. Den erbjuder nya funktioner för företagshantering, samarbetsmöjligheter för team och SLA:er.

📽️ Video om Looker https://lnkd.in/d9eB7fvZ
👩🏻‍🔬 Gratis tutorial för att upptäcka Looker. Skapa ett CloudSkillls konto https://lnkd.in/dSBWvvpS

Exempel på gratis dashboards för att visualisera data

Med Looker Studio kan användare skapa anpassade dashboards och rapporter som passar deras specifika behov. Tack vare ett brett spektrum av visualiseringsverktyg, från enkla diagram till mer komplexa interaktiva rapporter, kan användare presentera data på ett sätt som är både informativt och lättförståeligt

Looker Studio erbjuder en rad förbyggda mallar som gör det enklare för användare att snabbt komma igång med sin dataanalys. Dessa mallar kan anpassas och utgör en utmärkt grund för att bygga mer detaljerade och specifika rapporter.

Det finns olika dashboards beroende på vad du ska presentera och för vem. Därmed finns det även många olika mallar att ladda ner för att kunna visa resultat som är relevanta för just din verksamhet. För att få över din data i ett redan existerande dashboard är det oftast bara att göra en kopia det dashboard man hittar. Det gör du upp till höger på cirkeln med de tre prickarna. Sedan när dashboarden laddat så ändrar du datakällorna till din egna.

Marknadsföring
https://lookerstudio.google.com/u/0/reporting/4dfdf3ec-fa06-41e8-8ef8-aede89eef375/page/iEDO?s=kz98ZczjypE
Ett dashboard som har de viktigaste siffrorna att titta på i en kampanj. ROAS, kostnad per klick och intryck för att nämna några som finns att presentera.

Google Ads
https://lookerstudio.google.com/u/0/reporting/1BndAOYZUtKVh_d2ea1OMn_S3mQ9stRzV/page/akVW?s=rf_6yNY8034
Detta dashboard hjälper dig bland annat att visualisera CTR, hur dina kampanjer presterar och vilka enheter som används. Det är anpassat efter Google Ads och tar därför fram de bästa siffrorna för att presentera data just därifrån.

Google Search Console
https://lookerstudio.google.com/u/0/reporting/e10699fd-8af0-43f8-ad78-8465afca03e7/page/6zXD?s=li-n4N_gZHE
Detta dashboard hjälper dig att visualisera din data från Google Search Console. Bland annat så visas intryck, landningssidor och URL klicks – viktiga delar när man presenterar data från GSC.

ECommerce
https://lookerstudio.google.com/u/0/reporting/14AgerKf-b5C2qamca_zDC4ob5XD7WbXB/page/elrC?s=g6Ra3HtBc74
E-commerce dashboards har ofta fokus på konverteringsgrad samt avkastning. Detta dashboard har även fokus på produkter och funnels vilket gör att det fungerar utmärkt för att presentera besökarnas köpresa på hemsidan.

SEO Onboarding
Det finns många olika SEO-dashboards beroende på vad man vill se. Vanligt är användare, sidor/session och organisk trafik. Det finns även dashboards som trackar din vinst och visar dina keywords.

Position tracking
https://lookerstudio.google.com/u/0/reporting/62e1629c-4609-4840-be77-a1af85937be0/page/j7Kj?s=uOejGnIvO84
SEMrush Position Tracking är ett dashboard som med hjälp av en “connector” kan visualisera din positionering. Den visar hur dina sidor presterat över tid vilket ihop med information om tid kan ge dig viktiga insikter.

Site audit overview
Ett dashboard av SemRush som visar organisk trafik, sök och synlighet. Genom att ge tillstånd för SEMrush Domain Analytics så kan detta dashboard även ger dig möjligheten att visualisera din hemsidas hälsa.

Datakällor som du kan koppla samman till Data Studio

En stor fördel med Looker Studio är att man kan koppla samman och hämta data från många interna Google källor, samt många externa källor. Detta gör att du kan sammanfatta och sammanställa din data från flera olika källor på en gemensam plats. Det finns mer än 600 anslutningar som datakällor för att skapa rapporter från olika mallar.

Integrationen av Looker Studio med Google Workspace innebär en sömlös arbetsflöde mellan applikationer som Docs, Sheets, och Drive. Det förenklar samarbete och delning av rapporter, samt gör det enkelt att kombinera och analysera data från olika källor inom Google.

Följande är bara ett axplock av program som går att koppla ihop med Data Studio:

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Google Ads
  • Google sheets
  • de flesta SEO verktygen exempelvis Semrush, Ahref och Screaming Frog
  • Social media som Linkedin och Facebook
  • Adobe Analytics

Ett verktyg som kan användas för att koppla samman dina datakällor är funnel.io. Det är en extern tjänst som du sammankopplar med Data Studio. Jobbar du mycket med att presentera data kan detta vara bra, då funnel.io kopplar samman över 500 datakällor åt dig. Detta gör det enklare att få fram den specifika data du vill presentera, utan att behöva leta bland dina källor.

Förutom att ansluta till Google-tjänster, stödjer Looker Studio också integrationer med många tredjepartsdatakällor. Detta utökar möjligheterna att samla in och analysera data från en mängd olika plattformar, vilket är särskilt värdefullt för företag som använder diverse verktyg och system.

Olika diagram i Data Studio

I och med Data Studios många olika datakällor, så har de även många olika typer av diagram för att presentera data.

Tabeller
Den klassiska tabellen kan tydligt sätta upp olika mätvärden och jämföra dem med varandra. För att tydligare visa datan kan du både rangordna efter storlek och använda dig av en värmekarta.

Poängkort
Poängkorten är bra för att tydligt visa konkreta siffror exempelvis som antal sessioner ovan. Det är även bra om du har ett speciellt fokusområde till exempel om konverteringsgrad är viktigt för din verksamhet, så kan du ha den datan tydligt på ett poängkort.

Tidsserier
Hjälper dig att tydligt visualisera förändring över tid. Du kan exempelvis titta på antalet aktiva användare under en tid och försöka se ett mönster i datan.

Geografiskt diagram
Geografiska diagram visar exempelvis vilka länder, städer eller regioner som har mest trafik eller mest konverteringar. Det hjälper bland annat dig som vill ta reda på var dina besökare befinner sig.

Spridningsdiagram
Hjälper dig att se om det finns samband eller någon typ av korrelation mellan olika mätvärden och dimensioner. Kan vara bra om man exempelvis vill titta på två metriker mot en dimension som nedan diagram visar.

Datumintervallkontroll
Datumintervallkontrollen är inget diagram, men en viktig del att ha med när man sätter upp sina diagram. Med den kan du jämföra kvartal, kolla på förra årets data eller data från förra veckan. Helt enkelt ett måste på din dashboard.

Filterfunktion i Looker Data Studio

Filterfunktionen är mycket användbar när du vill presentera specifik data. Du kan exempelvis välja att exkludera länder, aktiva användare eller källor, men även att inkludera sidor med över 500 sidvisningar. Du anpassar dina filter helt själv efter dina egna önskemål och de sparas sedan på ditt dashboard så du kan applicera det på flera diagram.

Hur du sätter upp ett filter:

  1. Är du inne i en rapport, så markerar du det diagram eller den tabell du vill filtrera.
  2. Till höger på skärmen gå du in under DATA.
  3. Scrolla hela vägen längst ner i fönstret. Där klickar du på Lägg till filter under Filter.

Viktigt att tänka på är att du ofta behöver skriva värdet på engelska. Så vill du exkludera exempelvis USA så fyller du i: Uteslut →Land → Lika med(=) → United States.

Tips! Får du ingen förändring med ditt filter så handlar det oftast om att du måste formulera om ditt värde exempelvis kan du inte skriva USA, utan endast United States. För att titta att du skriver rätt så kan du se hur Google formulerar sig i sina dimensioner och mätvärden.

Varför ska du använda dig av Looker Studio?

  • Looker Data Studio hjälper dig att presentera din data i realtid. Något som både ledning, marknadsförare och content producers har nytta av. Förmågan att analysera realtidsdata är en av de mest kraftfulla funktionerna i Looker Studio. Detta gör det möjligt för företag att snabbt reagera på förändringar i marknaden eller kundbeteenden, vilket är avgörande för att hålla sig konkurrenskraftig och agil i en snabbt föränderlig värld.
  • Därför är möjligt att skapa flera olika dashboards anpassade efter vem som presenterar datan. Olika grupper intresserar sig av olika siffror och KPI:er.
  • I och med funktionen med datumintervallkontoll så kan du alltid visa aktuell och relevant data, dvs du behöver inte göra ett nytt dashboard om till exempel du som marknadsförare redovisar månadsvis hur det gått för era KPI:er.
  • Programmet är enkelt att använda sig av och har många bra funktioner.
  • Ger dig tillgång till fler attributionsmodeller som ger dig en bättre bild över hur det går för dina annonser.
  • Du behöver inte använda dig av kodning för att använda Looker Studio, utan loggar enkelt in med ditt Google-konto.
  • Du kan skapa egna anpassade metrics efter dina önskemål, samt lägga in dina redan uppsatta mål som en metric i dina grafer och tabeller.
  • Det är enkelt att presentera rapporten i helskärmsläge i Looker  Studio. Upp till höger trycker du på VY och sedan på cirkeln med de tre lodräta prickarna bredvid. Tryck på presentera och få din rapport i helskärmsläge.

Kvotbegränsningarna i Looker studio

Den 10 november 2022 meddelade Looker Studio en kvotändring för Google Analytics 4 (GA4) API. En mindre uppdatering ledde till uppror i Looker Studio-communityn när många användare började uppleva problem med sina GA4-rapporter. De flesta Looker Studio-redaktörer som använder den nativa GA4-konnektorn som inte kan visualisera sina data eller ansluta till de underliggande dataseten. Problemet verkar uppstå oregelbundet och diagram visar ett felmeddelande. De flesta användare är omedvetna om kvotbegränsning eftersom den tidigare inte tillämpades. Kvoterna sätts av Google Analytics, inte Looker Studio, och alla måste följa samma gränser och det finns tre förfrågningskategorier.

  • Core
  • Realtime
  • Funnel

Vad betyder detta för marknadsförare och andra datadrivna yrkesverksamma? För att öka tröskeln måste företag prenumerera på Google Analytics 4 360.
Google har föreslagit att GA4 360-prenumerationer börjar på 50 000 dollar årligen. Detta blockerar effektivt mindre företag från att få tillgång till mycket av den data de förlitar sig på. I den här artikeln förklaras vad GA4-kvoter är och anger potentiella lösningar för att använda Supermetrics och Piwik Pro Connector.

Bli en expert på Looker Studio

För att bli en expert på Looker Studio är det viktigt att sitta och jobba i verktyget. Ju mer du bekantar dig med det, desto fler funktioner inser du kan vara nyttiga inom din verksamhet. Öva genom att göra olika dashboards, med olika KPI:er, för olika ändamål. Det kan även vara bra att titta på videos på Youtube, där det finns många som både förklarar och visar på ett pedagogiskt sätt. Google har själva en introduktion av Google Data Studio som är en bra start för den som vill imponera med sin presentation av data.

📽️ Video om Looker Studio https://lnkd.in/dECaM5NU
👩‍🎓 Gratis tutorial för att upptäcka Looker Studio – https://lnkd.in/dVETyU_A

 

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.