Vad innebär inbound marketing?

Internetmarknadsföring

Vad är inbound marketing?

Inbound marketing är en affärs metodik för att skaffa kunder genom att ge målgruppen en positiv upplevelse genom att publicera attraktivt och värdefullt innehåll som löser problem och svarar på frågor som dina potentiella kunder har. Istället för att pusha försäljning direkt till kunden, ger inbound marketing kunden möjlighet att själv ta reda på vad företaget har att erbjuda.

Marknadsföringen har förändrats radikalt under de senaste 5 åren. Inbound marketing sägs idag vara en av de mest kostnadseffektiva marknadsföringsmetoderna och ett billigt sätt att skaffa kvalificerade leads och öka varumärkeskännedomen om produkten eller tjänsten.

Definitionen på inbound marketing är marknadsföring i de kanalerna på Internet som inte är betalda. Syftet är ofta att skaffa kunder och få igång en interaktiv tvåvägskommunikation till skillnad mot den traditionella marknadsföringen där kommunikationen går i en riktning. Inboundmetodiken kan även handlar ofta om att hitta digitala påverkare.

Varför är inbound marketing viktigt?

Inbound marketing ger 54% mer leads än traditionell marknadsföring vilket är en stor anledning att alltfler CMOs satsar på kundanpassat och personaliserat innehåll. Metoden ger en naturlig och organisk strategi som lockar kunderna till ditt företag. Genom att skapa värdefullt innehåll kan du bygga förtroende med dina kunder och etablera din expertis inom ditt område. Detta kan leda till ökat förtroende, större kännedom om ditt varumärke och ökad försäljning.

Kritik mot inbound metoden

Samtidigt finns det kritik mot inbound-metoden. Det handlar kanske ibland lite för mycket om att sälja in specialister på Inbound metodiken och företag som Hubspot. Nackdelarna är att man blir list i själva systemet Hubspot där det ofta är väldigt dyrt med årliga dyra licenskostnader och  konsulter som är en bristvara. Att bygga något i Hubspot kan kräva mycket utveckling vilket ofta är gratis med andra system som WordPress.

En annan nackdel med inboundmetodiken är marknadsföringsmässigt att målgruppen träffar för långt ner i organisationer och man låser fast innehåll som inte indexeras av Google dvs sökmotoroptimeringen fungerar sämre. De som laddar ner whitepapers och dylikt är inte beslutsfattarna som ligger högst upp i organisationen dvs CEO:s och andra beslutsfattare.

Grafisk designer


Olika kanaler inom inbound marketing

Bland de mest effektiva inbound metoderna finns content marketing och social media.

Vad skiljer inbound marketing från outbound marketing?

Inbound marketing handlar om att förtjäna kundernas förtroende istället för att köpa det genom pushade annonser. En av de stora fördelarna  är att marknadsföringen är mätbar och det går att kontinuerligt öka upp effektiviteten på kampanjerna genom olika metoder av datamining. Princinpen handlar om att attrahera användare genom bloggar och social media, få dem att konvertera och slutligen avsluta affären. Det sista steget är att kunderna ska bli nöjda så att de fortsätter att promota tjänsterna.

Begreppet outbound marketing står i kontrast och står för traditionell marknadsföring som radio, tv, direktreklam, tidningar och kalla samtal (cold calls). Kontakta din traditionella reklambyrå ifall du vill ha hjälp med outbound marketing. Kontakta oss om du vill veta mer om inbound marketing och hur det kan hjälpa dig!

Ett annat närbesläktat marketing buzzword som används allt mer är account based marketing som innebär att man kommunicerar med individer vilket skiljer sig markant från traditionell mass marknadsföring. Account based marketing innebär att man bearbetar leads och metoden används främst inom B2B där varje ny kund ofta köper stora volymer och det handlar om återkommande köp.

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.