Guide till Google Serp 2023

seo anpassad webbplats

Vad är Google Serp? Google Serp står för Search Result Page dvs söksidan på Google. Det är alltså svaret på en användares sökfråga som i huvudsak består av organiska och betalda sökresultat. Serpen kan se olika ut för varje fråga, men de är alla uppbyggda av samma tre byggstenar: betalda annonser, organiska resultat och SERP-funktioner. Google förändrar söksidan hela tiden och försöker behålla sina användare så länge som möjligt genom att lägga till nya funktioner. 

Vad visas på söksidan?

Organiska sökresultatet är sidor från Googles index. Eftersom det oftast finns tusentals matchande resultat, sorterar Google baserat på rankingfaktorer. Som ett resultat hamnar de mest relevanta och högkvalitativa sidorna oftast på första sidan av SERP. Läs mer om SEO och hur du kan optimera sidorna för att visas där.

Annonser: det betalda sökresultat i Google Ads visas före och ibland också efter de organiska resultaten. Båda typerna av resultat är nästan omärkliga, den enda verkliga skillnaden är att betalda annonser är märkta som sådana. Betalda annonser fungerar på en Pay-Per-Click (PPC) -basis, vilket innebär att annonsörer bjuder på sökord och betalar Google för varje klick.

På söksidan kan du förutom det traditionella sökresultatetet se:

  • Featured snippet: (framhävda utdrag) framhävda utdrag visar en snutt av innehållet från en av de högst rankade webbsidorna. Dessa visas vanligtvis högst upp på SERP, även om andra resultat ibland dyker upp över dem. De kan visas som paragrafer, listor, tabeller. Vanligtvis hämtar Google snutten från en av de fem högst rankade sidorna på serpen.
  • Image pack (bildpaket): Bildpaket visas oftast högst upp på SERP, ovanför de organiska resultaten. De innehåller en mängd bilder som är relaterade till sökfrågan. Google hämtar bilderna från webbsidor som de har indexerat. För att optimera din chans att synas där, se till att din webbsida är optimerad genom att döpa bilderna rätt och använda alt taggar och placera dem på relaterade sidor.
  • Local pack: lokalsökning med kontor
  • Shopping result (shopping resultat)
  • Knowledge panel (kunskaps paneler): Kunskapspanelen visas vanligtvis på höger sida av SERP och innehåller detaljerad information om ämnet. Google hämtar informationen från olika källor, inklusive deras kunskapsgraf (en databas med strukturerad data) och Wikipedia. Se till att din Google Business sida är uppdaterad.
  • Knowledge cards (kunskaps kort): Kunskapskort är en fyrkantig ruta som innehåller information som är relaterad till sökfrågan. För att optimera din chans att dyka upp där, se till att din webbsida är optimerad med strukturerad data. Du kan också skapa en Wikipedia-sida om ditt företag eller ämne för att öka dina chanser att synas i kunskapskortet.
  • Karusell bilder
  • Recensioner
  • Top stories (topp nyheter) kan komma från Google News som vänder sig till publicister. Läs mer hur du använder Google News.
  • Instant answer
  • Top ads
  • People Also Ask (PAA)
  • Tweet boxes
  • Webbplatslänkar
  • Videor

Hur kan du nå högre på Google SERP?

För att du ska ranka högt på Google behöver du jobba med SEO. Vi har tagit fram den här SEO guiden som hjälper dig. Det handlar till stor del om att göra din webbplats tillgänglig och användarvänlig för användarna och sökmotorer genom att använda sökord, bra innehåll och optimera innehållet.

Vad är Zero click sökningar?

Det finns också zero-click searches dvs svaret på sökningar som visas direkt på söksidan exempelvis om du frågar om ”tiden i London” så visas det direkt eller om du frågar ”sjukhus i närheten av mig” så visas en karta.

Verktyg som mäter förändringar i serpen

Det finns flera verktyg som mäter förändringar hur sökresultatet och placeringarna visas.

  • Mozcast
  • Semrush
  • Algoroo
  • Advance Webranking
  • Serp.Watch
  • Serpmetrics
  • RankRanger
  • Accuranker
Google serp som visar zero position och i det här fallet en klocka

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.