Guide för Facebook annonsering

social media och facebook annonsering

Vad är Facebook?

Facebook är världens största sociala nätverk. Facebook är ett populärt socialt nätverk och webbplats som tillåter registrerade användare att skapa profiler, ladda upp bilder och video, längre produktbeskrivningar, skicka meddelanden och hålla kontakten med vänner, familj och arbetskollegor.

Över en miljard användare loggar in på Facebook dagligen och den genomsnittliga användaren spenderar 2 timmar per dag vilket är mer tid än någon annan webbplats.

I Sverige använder 74% av Internetanvändarna Facebook vilket gör det till den populäraste sociala plattformen enligt IIS Studie om Internetanvändningen 2017. Om ditt företag inte finns på Facebook går ni miste om ett stort antal affärsmöjligheter. Om du vill skapa en företagssida på Facebook gör du det här.

Skapa innehåll  som leder till diskussion

Facebook algoritmen utvecklas hela tiden och hette tidigare Edgerank och på senare år har man fått kritik kring falska nyheter i synnerhet efter valet av Donald Trump och Brexit kampanjen. Svaret på kritiken är att Zuckerberg vill skapa ”meningsfulla sociala interaktioner”. En artikel som delas publiceras till en liten del av användarna för att mäta engagemanget.  Facebook har därefter sagt att algoritmen kommer prioritera innehåll som stimulerar konversation mellan familj och vänner.

Facebook annonsering

Annonsera på Facebook

Facebook som annonsplattform har utvecklats och blivit betydligt bättre för annonsörer med nya funktioner, annonsformat och verktyg. Plattformen erbjuder dig ett unikt tillfälle att nå olika typer av målgrupper där man kan skapa riktade annonskampanjer som leder dem till din webbplats. Vi kan hjälpa dig att öka lönsamheten och få nya kunder från de sociala kanalerna och det är ett effektivt sätt att sponsra ditt inlägg. I plattformen finns annonsspårning och grundläggande analys.

Som kanal har Facebook alltid varit populärt eftersom det går att få fram mängder av demografiska data som ålder, kön, plats och du kan nå olika målgrupper. Facebook algoritm heter Edgerank och styr innehållet som visas i nyhetsflödet och Facebook vill att företag annonserar för att få exponering. Med en bra Facebookannonsering syns ditt inlägg av besökare och det är viktigt att rikta in dig mot rätt målgruppEtt av problemen är att försöka ha en bra ton ifall det dyker upp något negativt inlägg och inte ta det personligt utan svara konstruktivt.

Annonsering på Facebook – minska dina kostnader på Facebook

Börja med att utgå från dina blogginlägg som är mest relevanta. Om du inte har några så se till att skriv några bloggposter som är extremt relevanta för din målgrupp. Den bloggposten som fått mest publicitet är ofta bra att skicka Facebook annonser mot. Tänk också på att sidan bör konvertera så det finns tydliga call to action på sidan.

Den enklaste varianten är att rikta in sina annonser till människor som har gillat din Facebook sida. Då kommer du att rikta in din annons till vänner till de som gillat sidan. Du kan rikta in dina annonser på demografi som ålder, kön, språk, utbildning och geografi. Skapa en custom audience för de som köpt produken eller tjänsten. På Facebook finns identifiera tvillingar (audiences -custom audience – lookalike audience).

Hur beräknas kostnaderna för att annonsera på Facebook? Precis som Google fungerar Facebook som en auktion som använder kvalitetsresultat. Det innebär att det inte går att säga hur mycket en annons kommer kosta eftersom annonsörer som skapar relevanta annonser belönas med bättre placeringar och lägre priser. Du kan manuellt ändra priset och budjusteringar och om du inte gör det kommer Facebook justera baserat på din annonsbudget och hur länge du kommer köra annonserna.

Relevansen för annonserna rankas på en skala 1 till 10 och desto högre relevanspoäng desto större sannolikhet att annonsen visas.  Annonspriset beror också på vilken målgrupp som du väljer eftersom flera annonsörer kommer vilja visa annonser.

Podcasts från Brighton SEO konferensen

Olika typer av annonsformat på Facebook

  • Facebook Dynamisk produktannonsering (Dynamic Product Ads) – finns genom Facebooks Power Editor och påminner om Googles produkt annonser som är vanligt för e-handlare.
  • Call Now knapp
  • Adsmanager App för iPhone
  • Customer audiencies för att nå exakta målgrupper
  • Lookalike audiences (similar audiencies) för att hitta tvillingar till din målgrupp. Du kan hitta tvillingar till din befintliga målgrupp baserat på email, telefonnummer och webbesökare. Du laddar upp en email lista och bygger en lookalike audience utifrån den uppladdade filen. Därefter kan du välja hur pass inriktad din målgrupp ska vara.
  • Retargeting för Facebook är en målgruppsanpassning där besökare som varit inne på en viss sida kan exponeras för ny annonsering. Då använder du en retargeting-pixel (custom audience pixel) på din hemsida.

Nya annonsformat

  • Carousell annonser för mobilen
  • Nya annonsformat som lead ads format kommer presenteras
  • Immersive mobile ads
  • Leadannonser – som är ett enklare sätt metod för leadsgenerering på mobilen och att fylla i formulär för nyhetsbrev, prisförfrågningar etc

Verktyg för att hantera Facebook annonsering

  • Delivery Insights ett verktyg från Facebook för att hjälpa företag med starka varumärken att veta hur deras annonser presterar
  • Adespresso
  • Hootsuite ads gör det möjligt att automatiskt generera annonser baserat på existerande poster.
  • Facebook online tracker kan du använda för att se vilka tider som är bäst att publicera Facebook inlägg och om du inte vill installera programmet så kom de till slutsatsen att publicera kl. 5 på måndagar till torsdagar enligt den här bloggposten.

Facebook och Tagmanager

I Google Tagmanager finns det en tag som gör det enkelt att lägga till en Facebook Pixel.

Läsvärda artiklar

The secret to cutting your facebook ad spend

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.