Sökmotorn Bing har ökat kraftigt i användning: Varför och vad innebär det för din webbplats?

Bing

Sökmotorn Bing har börjat använda ChatGPT. Nu är ett bra läge att kolla igenom hur din webbplats rankar på Bing.  Sökmotorn har gjort en större uppgradering genom att använda ChatGPT när användarna gör sökningar vilket har inneburit att betydligt fler har börjat använda Bing. Det är viktigare än någonsin att prioritera Bing (och dags att börja använda Bing Webmaster Tools, men mer om det senare) för att driva trafik och konverteringar till din webbplats.

ChatGPT ägs till viss del av Microsoft och i februari integrerades OpenAI:s chatt i Bing – uppgraderingen med AI är en signifikant uppdatering som gör det möjligt för användare att interagera med ChatGPT för att få mer detaljerade svar på sina sökfrågor. Även om Bings uppmärksammade chattlösning initialt fått kritik för att informationen inte är helt tillförlitlig så ser vi en exponentiell ökning av hur deras sökmotor används under april och maj.

Läs intervjun med Microsofts vd Satya Nadella: Microsoft Thinks AI can beat Google

Hur stor marknadsandel har Bing?

Bing är Microsofts sökmotor och den största konkurrenten till Google, som tillhandahåller söktjänster för webb-, video-, bild- och kartsökprodukter. Målgruppen som nås är sällan lika teknisk som den som använder Google. Det är en sökmotor som många glömmer, då de flesta fokuserar uteslutande på Google Ads och Facebook.

Enligt för november i Sverige hade Bing en marknadsandel av sökmotormarknaden på 1,8 procent jämfört med Googles siffror på 91 procent. En av dess styrkor är belöningsprogrammet som ger poäng till användare för att söka på shopping i sökmotorn. Sedan april har sökmotorn använt ChatGPT och nu ser vi en enorm ökning av Bing hos användare, så på många sajter är det uppskattningsvis 10–15 procent av trafiken som kommer från Bing.

Bing är framförallt populär i USA, Storbritannien och Taiwan. Men något som många missar är att Bing också är motorn i flera andra sökmotorer (Yahoo, DuckDuckGo med flera), vilket innebär att det kan vara en stor del i det som driver trafik och konverteringar till din webbplats.

Microsoft Edge är Microsofts webbläsare som tar marknadsandelar

En nyhet är att Microsoft avvecklade Internet Explorer och skapade en ny webbläsare, Microsoft Edge, som i högre grad inspirerats av Knowledge Graph. Detta innebär mer avancerad funktionalitet och realtidssökningar, samtidigt som det ger mindre kontroll till användarna. Det finns också bra funktioner för favoriter och att jobba med texterna. Webbläsaren är snabbare än föregångaren Internet Explorer.

I januari 2023 hade Edge en marknadsandel på 6,9%. I juni 2023 är den uppe på 9,5%. Webbläsaren Chrome å andra sidan sjönk från 50,6% till 46,7% i marknaadsandel. Den största anledningen är förmodligen att Edge integrerar Bing AI i sidopanelen. Användare har också rapporterat om en snabbare och bättre kundupplevelse. Webbläsaren Opera ökade sin marknadsandel från 1,15% i januari till 3,87% i juni 2023, troligtvis också på grund av integrationen av Chat GPT.

Flera funktioner är satta som default under installationen, vilket innebär att Microsoft får tillgång till email, dokument och att personalisera annonser. Detta har många på nätet ställt sig tveksamma till. Vad som är nytt är att Windows 10 är gratis för dem som har de senaste versionerna, och att apparna har ett fokus. Microsoft själva räknade med en ökning av sökfrågor från 10 till 15 procent redan i september 2015. Själv upplever jag systemet som mer låst än tidigare – bland annat eftersom det är störande att det inte går att välja vilken webbläsare man vill ha som default – men webbläsaren är snabb och kan nog på sikt ge Chrome en match.

Hur du optimerar sajten för Bing

Microsofts system bygger på Cortana (konkurrent till Apples Siri och Google Now) och Bing som finns redan i startmenyn och ersätter nuvarande söket (men det ska gå att ta bort). Fördelen är att du inte behöver öppna en webbläsare, utan kan nå söket direkt från din dator eller annan enhet.

Genom att följa nedan steg kan du optimera din webbplats för Bing och förbättra dess placering i sökresultaten.

  • Precis som med andra sökmotorer behöver du göra onsite-optimering. Se till att din webbplats har såväl unika som relevanta metatitlar och metabeskrivningar för varje sida (detta hjälper Bing att förstå vad din webbplats handlar om).
  • Jobba med länkar.
  • Tänk på att sökmotorn ska kunna hitta innehållet.
  • Skapa en sitemap och lägg till den i Bing Webmaster Tools, ha med alla relevanta URL:er för webbplatsen. En sitemap är en lista över alla sidor på din webbplats, och den hjälper Bing att hitta och indexera dina sidor snabbare.
  • Innehållet ska vara fräscht och nytt.
  • Skapa en robots.txt-fil och lägg till den på din webbplats. Denna fil anger vilka delar av din webbplats som Bing ska respektive inte ska indexera.
  • Använd riktiga och beskrivande filnamn för bilderna på din webbplats så att Bing kan förstå vad de handlar om.
  • De har ett WordPress-tillägg för att beskriva vad som ändrats på sajten. Använd Index Now.
  • Följ Bing Webmaster Guidelines för ytterligare råd om hur du kan optimera din webbplats för bästa resultat i Bing-sökningar.

Glöm inte att installera Bing Webmaster Tools

Bing Webmaster Tools är ett av de mest bortglömda verktygen för SEO. Det borde inte vara så eftersom det har några användbara rapporter och verktyg som kan hjälpa dig att få en annorlunda syn på din webbplats. Precis som Google har ett verktyg för webbmasters har Microsoft alltså ett liknande program.

Bing Webmaster Tools

Verktyget hjälper Microsoft att indexera sajten och ger dig insikter om hur Bing uppfattar den. Bing Webmaster Tools har utvecklats mycket under 2023 och erbjuder i skrivande stund:

  • Sökningsresultat med statistik för exponeringar, klick, genomsnittligt CTR och genomsnittlig position, indexerade sidor, crawling, crawlingsfel
  • URL-inspektion kan du undersöka en sida med och om den innehåller några fel
  • Webbplatsutforskare, som är ett användbart sätt att förstå en ny webbplats och gör att du kan se hela webbplatsens hierarki (dessutom presenteras detta tillsammans med prestanda- och sökningsdata)
  • Webbplatsöversikter där du kan skicka in dina sajtkartor
  • IndexNow med en lista över de URL:er som skickats in (det finns också ett plugin som automatiserar URL-uppladdningen). I WordPress finns det också ett plugin från Microsoft som heter IndexNow som hjälper till kring det här.
  • URL-insändning för att skicka in länkar

SEO

  • Bakåtlänkar, det vill säga domäner som pekar mot din sajt
  • Nyckelordsefterforskning: Nyckelord, som gör att du kan utforska trender för organiska nyckelord, inklusive topprankade termer (Bing Webmaster Tools ger dig möjlighet att dela upp detta efter land, språk och enhet)
  • SEO-rapporter
  • Webbplatsscanning (site scan): verktyg för indexeringar med crawlförfrågningar, crawlingfel. Du kan köra en sökning genom upp till 10 000 sidor för att hitta olika problem, inklusive problem med HTML-taggar, problem med dokumentstorlek och felaktiga sidor.

Börja använda heatmaps i Bing Webmaster Tools

Dessutom kan du konfigurera Microsoft Clarity så att du får tillgång till heatmaps. För att konfigurera Bing Webmaster Tools behöver du följa några enkla steg som vi beskriver nedan.

  1. Gå till Bing Webmaster Tools hemsida (Toolbox Webmaster) och logga in med ditt Microsoft-konto. Om du inte har ett konto behöver du skapa ett.

  2. Klicka på ”Add a Site” och ange URL:en för din webbplats. Klicka sedan på ”Add”.

  3. Välj den verifieringsmetod du vill använda för att bevisa att du äger webbplatsen. Du kan välja mellan att ladda upp en HTML-fil eller metatag till din webbplats, alternativt att lägga till en TXT-post i din DNS-post.

  4. Följ anvisningarna för den valda verifieringsmetoden för att verifiera att du äger webbplatsen.

  5. När verifieringen är klar kan du börja använda Bing Webmaster Tools för att förbättra din webbplats och öka dess synlighet i Bing-sökningar. Du kan till exempel lägga till en sitemap, se hur många sidor som har indexerats och få råd om hur du kan förbättra din webbplats.

Stöd för machine learning

Före integrationen med ChatGPT sades det att Bing hade stöd för maskininlärning (machine learning). Enligt deras programansvariga Fabrice Canel kan de kan inte avgöra den exakta vikten av maskininlärning i deras algoritm.
Källa: 302 Kind of a Podcast, Izzi Smith

Bing Ads och fördelarna att annonsera på Bing

Bing Ads är en plattform som tillhandahåller pay-per-click-annonsering på både Bing- och Yahoo!-sökmotorerna. Tjänsten gör det möjligt för företag att skapa annonser och därefter visa annonserna för konsumenter som söker efter sökord som företagen lägger bud på. Denna plattform erbjuder också inriktningsalternativ som plats, demografi och enhetsinriktning. Ofta är priset att annonsera på Bing lägre än på Google Ads. Det går att använda samma annonser som du använder i Google Ads. Läs mer om Bing Ads.

Stöd i Google Tag Manager

Google Tag Manager har stöd för Bing-annonser och händelsespårning (se bild).

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.