Outreach kampanjer och moderna metoder att skaffa länkar

Vad är outreach?

Outreach (sv. länkanskaffning) är en effektiv metod att öka antalet naturliga externa länkar till en webbplats. Det är ett säkert och modernt sätt att jobba med sökmotoroptimering.

Vad är länkar?

Externa länkar är länkar som är skrivna på en domän och pekar till en annan domän. Externa länkar skickar “länkkraft” (länkjuice) från en webbplats till en annan. Länkar är en av Googles viktigaste rankingfaktorer och de hanterar dessa som positiva signaler mellan webbplatser.

En kvalitetssajt får externa länkar från andra sajter och genom bra innehåll så vill många webbmanagers skapa ”rank worthy content”.  Inom modern SEO har det blivit vanligare att man skapar digitala assets i form av rapporter och undersökningar. Genom att skapa intressanta rapporter  som ger mervärde för branschen går det ofta att få länkar från andra företag, tidningar och organisationer.

Hur auktoritativ är din webbplats länkprofil?
Vi är specialister på outreach och har dokumenterad erfarenhet att skapa högkvalitativa länkar genom att bygga content, digital PR & outreach.

Målet med våra länkstrategier är att skapa en kombinerad igenkännings- och medvetenhetsstrategi där vi får ert varumärke att synas i målmedia (target media). Dessa innefattar sektioner inom publikationer eller sektioner. På så sätt kan vi skapa långsiktig lojalitet hos era kunder. Vi har som experter en god vana att skapa kampanjer som intresserar journalister ofta med big data. Ämnesområden har vi redan klart för oss. Vi skapar alltså länk magneter eller link assets som vi kallar det.

Vår strategi kommer att påverka er webbplats på tre olika sätt:

1. Vi bygger länkar som är EAT fokuserade. Vi kommer alltså att öka er sajts auktoritet samt expertis nivå. Detta lyfter då hela sajten. 

2. Er trafik, positioner och synlighet kommer att öka. Speciellt om man får artiklar publicerade med redan hög trafik

3. Vi hamnar framför ögonen på er målgrupp

Att skapa en kvalitativ outreach kampanj är tidskrävande men det är ofta välinvesterade tid – du vill ju få riktig trafik från bra webbplatser. Externa länkar är betydelsefullt eftersom det leder till att din webbplats får mer trafik från andra sajter men även som rankingfaktor för olika sökmotorer.

Det finns olika typer av outreach kampanjer 

Det första steget är att skapa en kampanj baserad på vad du vill uppnå och att skapa tillgångar (assets) som andra vill länka till.

  • Nyhets outreach: En av de mest effektiva metoderna är att skriva ett bra inlägg som du pitchar tidningar och webbsajter. Inom SEO välden pratar man tom om att man skriver länkbeten som attraherar många länkar.
  • Blogg outreach: Hitta inflytelserika bloggare inom olika segment. Om man har ett antal sökord går det att hitta bloggare som matchar det som du letar efter och som är kvalitativa länkar. Det går tom att skapa tävlingar eller skriva en digtial asset som andra vill länka till.
  • Identifiera konkurrenters länkar: hitta alla webbplatser och kontakta de som länkar till dina konkurrenter och be snällt om en länk.
  • Webbplatser: Skapa en kampanj baserad på din egen lista över webbplatser. Antingen ange listan manuellt, kopiera och klistra från ett textdokument, eller importera en CSV-fil.
  • Link reclamation: Då ser man på ställen på nätet där ens varumärke eller företag nämns men där det inte finns någon länk till företaget.
  • Importera kontakter: Om du har en lista över områden med specifika kontakter som du kan fråga. Det kan tex handla om att få länk från alla partners eller återförsäljare.
  • Gästbloggning – att blogga på andras sajter mot att man får en länk till sajten bör man vara försiktig med eftersom det bryter mot Googles riktlinjer.

Ibland måste du ta bort länkar

När behöver jag ta bort länkar?
Tyvärr är inte alla sajter bra att länka från och du behöver ha koll på vilka sajter som länkar till dig annars kan du hamna i Googles filter. Sajter med dålig auktoritet eller sajter som blivit hackade kan vara dåligt. Likaså om du försöker manipulera Google med olika spam metoder. Om du har en lista med dåliga webbadresser går det att säga till Google att ta bort länkarna. Läs mer om giftiga länkar.

Hur du skapar en effektiv kampanj – som ger dig kvalitativa länkar

Bloggägare får varje dag erbjudanden om att lägga upp länkar till olika SEO-bolag ofta med anonyma mail-adresser vilket är ungefär lika seriöst som ett Nigeriabrev.

För att en outreach kampanj ska fungera väl behöver man ha en officiell och seriös mail adress från företaget. Därefter skapar man en kampanj – ofta används data och att man försöker komma fram till en seriös vinkel.

Efter att du tagit reda på vilka företag och bloggare som du vill vända dig till plockar man ut kontaktpersoner. Ofta behöver utskicken personaliseras så man tar bort email adresser som inte är relevanta eller som har samarbeten med dina konkurrenter.

Andra delar är hur du utformar kampanjen och om du har något att erbjuda bloggarna så de känner att de får något tillbaka på att skriva om dina produkter eller tjänster. En av de effektivaste outreach kampanjerna jag gjort var en bloggtävling där vi utsåg bästa bloggare inom olika segment. Vi hjälpte till att nominera de bästa bloggarna i ett första steg. Som ett 2:a steg fick man rösta om vilket som var den bästa bloggen på företagets webbplats. Det var en kampanj som gav stor uppmärksamhet och drygt 1000 kvalitetslänkar från Sveriges bloggelit på mindre än 2 veckors tid.

Följ alltid upp din outreach kampanj

När man gör en outreach kampanj behöver den planeras ordentligt. Hur väl du personaliserar mailet är en faktor som avgör hur bra kampanjen går och det går att personalisera mail med vem man vänder sig till och vilka bloggar som man vill samarbeta med.  En annan del är att använda marketing automation och en pipeline dvs att skicka ett nytt mail på de som inte svarar. All dessa faktorer och detaljer påverkar hur effektiv outreach kampanjen blir i slutänden.

När ser jag resultatet och när kommer jag att få en bättre ranking på Google?

Resultaten med länkar kommer inte över en natt och målet med en outreach kampanj behöver inte vara att påverka din ranking på Google. Resultatet hur länkar påverkar rankingen beror ofta på konkurrensen. Vissa platser kan få bättre ranking redan efter några veckor medan andra kan ta månader.

Att bygga länkar är en lång process som kräver mycket tålamod och som skapar trovärdighet till din webbplats. Hursomhelst att få länkar skapar trafik till din webbplats – även om din position på Google inte förändras.

Kontakta oss om du själv vill prata mer om outreach och hur vi kan skapa effektiva kampanjer åt dig.

Om författaren

CEO at Expandtalk | 076-022 24 46 | + posts

Jonathan Björkman är en av grundarna, CMO och Digital-PR expert på Expandtalk Corp AB. Där arbetar han med att sätta SEO-strategier för att öka tillväxten hos både start-ups och välkända globala företag. Jonathan kommer från en bakgrund inom kommunikation och marknadsföring, framförallt inom Fashion & Luxury och tog examen på Istituto Marangoni, London, 2010.

2017 började han sin karriär inom SEO i London där han jobbade på en prestigefylld byrå och klättrade snabbt upp på stegen, innan han flyttade tillbaka till Göteborg, Sverige. Han föredrar att jobba med varumärkestillväxt och vet hur man ska digitalisera företag på bästa sätt.
Han sjunger också i band på fritiden.