Länkguide: Vikten av att ha stenkoll på dina länkar

En kedja som symboliserar länkar

Introduktion till länkar och dess roll inom SEO

Länkar är ofta nödvändiga för att få en webbplats att ranka på Google och avgörande för att ge en webbplats auktoritet. En annan fördel är att man får trafik till webbplatsen.

Vad är en bra länk och vad är länkbyggande?

En bra länk kommer från en trovärdig hemsida (helst med hög domänauktoritet) som har en hög grad av relevans för din sajt. Länkbyggande är en teknik för att systematiskt öka antalet sajter som pekar till din webbplats. Det finns flera olika metoder för att bygga länkar. Viktigast att tänka på är att fokusera på att skapa högkvalitativa sådana från relevanta och kvalitativa webbplatser.

Bra länkar och ankartexter är värda sin vikt i guld, och det finns mängder av strategier för att få hälsosamma länkar till din sajt. När andra hemsidor hänvisar till din webbplats, tolkar sökmotorer detta som en signal på att just din webbplats är relevant och användbar.

Hur du bygger högkvalitativa länkar

Först och främst är det viktigt att bygga en bra webbplats. För att bygga länkar av hög kvalitet behöver du fokusera på att skapa relevant och användbar information som andra webbplatser vill hänvisa till. Detta kan inkludera att skapa unikt innehåll eller att utveckla relationer med andra webbplatser. Vi brukar använda oss av högkvalitativa undersökningar som fungerar som en magnet som andra sajter vill hänvisa till.

Metoder som är förenliga med Googles riktlinjer – s.k. white hat-metoder

Gary Illyes på Google sa på PubCon i september 2023 att länkar inte var en av de tre viktigaste rankingfaktorerna, vilket säkert fick många SEO-are att sätta i halsen. Länkar är viktigt, men det är tyvärr natuligt att Google spelar ner betydelsen av dem liksom av CTR eftersom de inte vill att man ska försöka manipulera sökresultatet. Google använder AI och en algoritm som heter Spambrain för att analysera länkmönster och ta bort betydelsen av fejklänkar mellan webbsajter. Spambrain-algoritmen kan även hitta nya mönster som används.

Det är nödvändigt att jobba med äkta länkar från trovärdiga källor. Vi har lyckats få länkar från riksdagen, kommuner, universitet och tidningar som Times och BBC genom att bygga bra innehåll som auktoritära sajter vill hänvisa till.

Försök att:

  • leverera kvalitativa tjänster och content som gör att andra webbmanagers vill hänvisa till dig på ett naturligt sätt utan att du behöver engagera dig (till skillnad för Google Ads som du måste betala för)
  • använda rena outreach-metoder där du berättar om din sajt, eller att kontakta bloggare och sajter för att få dem att skriva om dina tjänster och hänvisa till dig
  • kolla vilka länkar konkurrenter har för att segmentera ut de starkaste sajterna med högst auktoritet och kontakta ägarna till dessa
  • kolla om konkurrenter har döda sidor och kontakta de som äger sajterna för att be dem att länka om till ditt innehåll i stället
  • söka fram sajter med hög trovärdighet som du frågar om länk från
  • använda traditionell PR med sajter som Cision och Mynewsdesk.

Mindre tveksamma metoder att använda sig av, s.k. grey hat-metoder:

  • Bloggtävlingar – kan se ut på olika sätt men syftet är att få naturliga länkar från de starkaste sajterna inom en viss nisch
  • Kontakta premiumbloggar, influencers och nätverk
  • Olika typer av sponsoravtal
  • Gästinlägg.

Användning av ankartexter

En annan viktig faktor är att välja de rätta ankartexterna. Ankartexten är den text som länken är inbäddad i, och det är önskvärt att den är relevant för den webbsida som den pekar till. Genom att använda relevanta ankartexter med de sökord som du vill ranka på kan du öka chansen att dina länkar rankar högre i sökmotorresultaten.

Vad är PageRank och varför är det avgörande för en webbplatsens auktoritet?

PageRank är en algoritm som utvecklades av Google-grundarna för att bestämma relevansen och betydelsen av webbsidor på internet. Algoritmen fungerar genom att beräkna en värdering (pagerank-värde) för varje webbsida baserat på antalet länkar som pekar till den från andra sidor på internet där en sajt med hög trovärdighet hade en högre sidrankning. Ett högre pagerank-värde indikerar en högre relevans och betydelse för en viss webbsida.

Pagerank-algoritmen spelade en viktig roll i Googles tidiga utveckling och blev en betydande faktor för sökmotoroptimering (SEO) på den tiden. Men Google har sedan dess uppdaterat och förfinat algoritmen för att ta hänsyn till andra faktorer som påverkar en webbsidas relevans och rankning i sökresultaten. När Google lanserades var de öppna kring vilken sidrankning en webbplats hade, men allt eftersom marknaden anpassade sig efter Google har företaget valt att inte uppdatera pagerank officiellt på flera år.

Stora risker att köpa dåliga länkar

Det fanns en lycklig tid i SEO-riket då alla länkar var bra – skaffade du en till din sajt belönades du med att din webbplats rankade bättre. Hela den strategin förändrades då Google lanserade Pingvin-filtret som straffade massiva länkbyggen. Detta filter gav eko i nätet och SEO-branschen skakades rejält. En del SEO-bolag fick det svårt att förklara för sina kunder – speciellt de som hade mängder av onaturliga hänvisningar och egna nätverk. Även om Google har försökt att bestraffa manipulativa länkbyggen så är grundalgoritmen och patentet i Googles söksystem fortfarande byggt kring länkkraft.

En del SEO-bolag har valt att skapa egna sajter som de länkar från och de presenterar eventuellt en lista sajter som de byggt åt dig. Tyvärr är detta metoder som kan skada din webbplats. På nätet finns det även flera utgångna domäner med länkkraft som en del väljer att köpa och använda sig av. Som beställare behöver du ha kontroll över vilka länkar du har och minimera de risker som dessa medför.

Eftersom det är förbjudet enligt Googles policy att köpa länkar innebär det risker att straffas ifall du eller någon leverantör skaffar sådana onaturligt till din webbplats. De flesta sajtansvariga vet hur svårt det är att få bra positioner bara genom on site-optimering. Undantaget är om du arbetar med de stora varumärkena som redan har länkar. Det är nödvändigt att bevaka dem som kommer in till din egen sajt då det kan vara skadligt med negativ SEO, exempelvis om en konkurrent skickar giftiga länkar mot din sajt eller på andra sätt försöker förstöra positionen på Google för ditt företagsnamn.

Om ett företag skickar många dåliga länkar med exakt ankartext riskerar du att hamna i ett Google-filter. Ännu värre är ifall någon konkurrent droppar länkar från spamsajter, virusdrabbade sajter eller sajter som tappar länkvelocitet med dålig pagerank för att sänka din sajt. Det kan handla om konkurrenter som skickar dåliga länkar men det kan också vara ett anlitat seo-bolag. Innan Google lanserade sina filter fungerade det rätt bra att skicka länkar från alla möjliga sajter, exempelvis som webbkataloger, för att försöka komma högre upp i sökmotorer. Men det har alltid varit bäst att bli hänvisad till från trovärdiga sajter.

Exempel på giftiga länkar (toxic links)

Alla som har en webbplats behöver bevaka länkarna som kommer in och som går till sajten. Det finns flera orsaker till att en länk kan vara dålig och riskabel för din sajt. Här är några vanliga orsaker:

  • länken bryter mot Googles riktlinjer, exempelvis en betald länk, och har blivit spamanmäld av en konkurrent
  • sajten rankar inte på Google – vilket indikerar att den kan vara straffad av Google
  • sajten har tappat i länkvelocitet, det vill säga färre människor tycker sidan är intressant
  • sajten har låg trovärdighet
  • länkar från sajter med en nisch som inte handlar om ditt ämne. Vissa ämen har större risker, exempelvis porr och spelsajter.
  • sajten har malware och är infekterad av virus
  • sajten har flera tusen länkar med samma ankartext i sidnavigeringen eller i footern
  • kommentarslänkar
  • sajten är en typisk webblänk eller kommer från ett nätverk av sådana
  • sajten har din länk som en sitewide-länk i sidan eller footern (innebär att du får samma länk från alla sidor)
  • ankartexterna är inte naturliga.

Om du har giftiga länkar som ser misstänkta ut bör du ta bort dem för att minska din risknivå.

Läs mer om länkar och länkstrategier.

Om författaren

CEO at Expandtalk | 076-022 24 46 | + posts

Jonathan Björkman är en av grundarna, CMO och Digital-PR expert på Expandtalk Corp AB. Där arbetar han med att sätta SEO-strategier för att öka tillväxten hos både start-ups och välkända globala företag. Jonathan kommer från en bakgrund inom kommunikation och marknadsföring, framförallt inom Fashion & Luxury och tog examen på Istituto Marangoni, London, 2010.

2017 började han sin karriär inom SEO i London där han jobbade på en prestigefylld byrå och klättrade snabbt upp på stegen, innan han flyttade tillbaka till Göteborg, Sverige. Han föredrar att jobba med varumärkestillväxt och vet hur man ska digitalisera företag på bästa sätt.
Han sjunger också i band på fritiden.