Augmented Reality och virtual reality

augmented reality

Augmented Reality Marketing är ett begrepp med stor potential.  Precis som namnet låter handlar det om att förbättra och ge användarna en ”förstärkt och utökad” verklighet. Tekniken är tranformativ och på mässorna så visas ständigt nya verktyg och headset.

Tekniken har funnits några år men inte riktigt slagit igenom fullt ut även om genom Pokémon Go slog tekniken igenom i de breda folklagren. Tekniken går att använda sig av platsspårning för att få spelarna att besöka en plats och landmärke. I det här spelet förenar man ett starkt traditionellt varumärke med helt ny teknik.

Google glasögonen hypades för några år sedan och målades ut som att skapa helt nya möjligheter att ge användaren en upplevelse när hen går på stan eller befinner sig offline men tekniken blev aldrig lanserad. VR-hjälmen Samsugn Gear VR såldes för 1000-lappen och fungerade med Samsung telefoner men hypen motsvarade inte riktigt försäljningarna av enheten.

Virtual Reality är det den nya tidens sätt att interagera?

Det är framförallt spelmarknaden med de traditionella spelbolagen som drivit 3D och virtual reality. Men för att förstå hur tekniken skulle kunna användas i det vardagliga livet är det enklast att visa med exempel.

  • Du kan få se vägskyltar som ger dig extra information
  • Du kan samla på 3D kort ungefär som gamla hockeybilder men här är upplevelsen mer verklig eftersom du kan få stjärnorna att röra sig, interagera eller prata precis som i ett vanligt spel.
  • Du har en traditionell affisch – men när du tittar på affischen genom mobilen eller paddan hör du artisten spela och du kan även se hen i 3D.
  • På sikt skulle man kunna få helt andra upplevelser i en köpcentrum än vad man är van vid
  • För blinda och synskadade skulle tekniken kunna ge stöd och vägledning
  • Tekniken är perfekt för olika guerilla marknadsföringskoncept
  • På mobilen kan du visa 3dimensionella AR-annonser

Verktyget för lärare där man använder AR heter Google Expeditions där du kan skapa virtuella resor och olika objekt 3 dimensionellt.

Hur stor är marknaden för AR?

Enligt Digi-Capital räknar de att AR marknaden kommer att växa från ingenting till 120 miljarder dollar år 2020. VR marknaden räknas omsätta 30 miljarder dollar samma år. Ett av problemen är att tekniken är rätt dyr och tidskrävande att producera snygga saker.

Next-step interfaces between humans and computers, involving immersive environments, holographic readouts and digitally produced overlays for mixed-reality experiences.

Googles teknik för AR heter Tango och tekniken blir allt mindre. Tekniken kopplas även samman med Google maps där tekniken kallas Googles Visual Position Services.

We won’t be looking at devices such as tablets and phones. Rather, computer displays will be fully integrated with real reality. Three-dimensional pop ups in your visual field of view will give background information about the people you see, even a tip that someone just smiled at you while you weren’t looking.
Ray Kurzweil Futurist på Google

Google satsade hårt på virtual reality

Google Co-Founder Sergey Brin Sports the New Google Glasses at Dinner in the Dark, a Benefit for the Foundation Fighting Blindness -- San Francisco, CAGoogles plattform heter Daydream och de har ett VR set kring det. Till detta kommer standalone VR och smartphone. Standalone är enklare att använda och känns som om du är där och det är ett platforms sätt. De har också en teknik som heter workspace. Google jobbar även med partners som Qualcom och Vive, Lenovo och de har produkter som kommer lanseras 2017

Googles AR företag som de urprungligen köpte heter Niantic Labs använder en teknik som kallas ingress för Android och iPhone och det är ett företag som planeras att knoppas av. Google investerar också i ett annat AR företag som heter Magic Leap. Oculus Rift är en hypad VR-enhet som släpps första kvartalet 2016 och de kommer lansera nya medium för annonsering på nätet. Under Googles utvecklarkonferens 2016 pratade de mycket om Daydream ready specifikationen som är Googles plattform för Virtual Reality i Androiden och som används av spelbolag som EA och Minority VR, Google Play och Street View.

Demo videos och hur skapas 3d grafiken

Med augmented reality kan du tex skapa en bild som visas i 2D men som i sin tur visar upp en upplevelse i 3D. 3D objekt kan skapas i 3D Studio Max eller Maya men måste sedan programmeras för att fungera i någon spelmotor.

Det svenska företaget Addset har tryckt upp en T-shirt med en bild på Alien men när man ser på bilden via mobilen dyker en 3D animerad alien upp. I ovanstående video har vi lagt samma bild som finns på T-shirten på datorn och så har vi tittat genom mobilen och uuuuuäääää – det börjar hända saker….

Bilden som man trackar på ser ut som en hårbild och när man ser på bilden genom paddan får man se en 3D renderad bild av en stad. En helikopter dyker upp och ju närmare man visar bilden desto högre blir ljudet.

Tyvärr är som vanligt inte några svenska mediabyråer som tagit till sig tekniken utan projekt drivs från teknik och internetbolag i främsta hand. Kostnaden ligger i dagsläget kring 100 000 kronor för ett enklare projekt.

Framtidsvision hur verkligheten kan se ut om några år när den här tekniken börjar användas. En sak är säker – vi som människor kommer fjärma oss mer och mer från varandra och tekniken skapar nya verkligheter för oss. Precis som i dagens tunnelbana där alla ser ner på sina mobiler istället för att…

Tidigare projekt floppade

Augmented reality förenar den fyska världen med den digitala världen med smartphones eller headsets. Vad som gör det mer intressant idag är att tekniken flyttar in i mobilen och på sikt kommer nya devices ut på marknaden. Under 2015 köpte flera av de stora amerikanska bolagen upp augmented reality företag. Apple köpte Metaio och Google Apple Leap.

Läs mer om olika exempel

Om författaren

Website | + posts

Daniel Larsson började jobba professionellt med webben 1994. Han är utbildad civilekonom inom marknadsföring och har jobbat +20 år som senior SEO-specialist. Daniel har arbetat inhouse som webbansvarig och marknadsansvarig. Han har på byråsidan varit konsult för flera av Sveriges största varumärken och suttit med i juryn för Nordic Search Awards och European Search Awards.